lauantai 3. toukokuuta 2014

Voiko minua rakastaa?

Otsikon mukainen kysymys on varmasti pyörinyt ihan jokaisen useimman jätetyn (ja/tai) petetyn mielessä. Niin ja tehtäköön selväksi, että nyt puhutaan siis siitä rakkauslaulujen rakkaudesta, ei vanhemman ja lapsen, ystävien tms. välisestä rakkaudesta. Tänään on tuo kysymys taas ollut ajatuksissani enemmän kuin pitkään aikaan.

Niin oudolta kuin se kuulostaakin, niin en oikeastaan ole ihan varma, että rakastiko E minua koskaan. Juu, kyllä hän sanoi rakastavansa, mutta toisaalta hän nyt sanoi moniakin asioita, mitä ei tarkoittanut. Sitäpaitsi omien sanojensa mukaan hän ei rakastanut minua enää syksyllä, vaikka joskus kyllä silloinkin sanoi rakastavansa. Tiedän, että E oli minuun rakastunut. Tiedän, että E oli minuun hullaantunut. Näistä minulla ei ole mitään epäselvää, enkä epäile noita hetkeäkään, mutta rakastiko, sitä en oikeasti tiedä. Kun ennen eroa puhuimme onnellisuudesta ja sen puutteesta, niin E sanoi, että hänen mielestään parisuhteessa voi olla pakahtunen onnellinen koko ajan. Itse en ole samaa mieltä ja jotenkin koen, että vain rakastuneena voi olla parisuhteessa pakahtuneen onnellinen taukoamatta. Tämän vuoksi jotenkin olen ajatellut, että E sekoitti rakastumisen ja rakastamisen keskenään ja siksi en ole varma siitä, rakastiko hän oikeasti minua. Tämän vuoksi en myöskään tiedä, voiko minua rakastaa.  Ennen E:tä ei ollut pitkään aikaan ketään ja L:n ajoista olen muuttunut aikas lailla. Lisäksi tiedän, että osaan olla ja olenkin aika hankala ihminen (kysykää E:ltä, kuinka hankala, jakakaa kahdella ja ollaan ehkä aika lähellä totuutta). Voiko sellaista rakastaa? Niin, mutta eikö rakkaus ole sitä, että pitää toisesta tämän vioista huolimatta, joten eikö silloin minuakin voi rakastaa.

Ero ja E:n toimet siinä ovat saaneet tietysti itsetuntooni melkoisen kolauksen ja aika usein pidän itseäni kaikkea muuta kuin rakastettavana. Olen itselleni melkoisen ankara ihminen ja jos (kun) epäonnistun, on tuota helppo pitää merkkinä siitä, että minua ei voi rakastaa, enkä kenenkään rakkautta ansaitsekaan. Mutta eihän rakkautta kuulukaan ansaita? En halua, että kukaan rakastaisi minua tekojeni vuoksi vaan ihan pyyteettömästi. Sitä E ei ainakaan tehnyt. Siksi on hyvä, että suhteemme loppui. Tavallaanhan E teki minulle palveluksen jättämällä minut (mutta edelleenkään en voi hyväksyä tapaa, miten se tehtiin, koska se satuttaa minua edelleen kovin paljon, se on ajanut minut suurensuureen ahdistukseen, joka on saanut minut välillä käyttäytymään aivan hirveällä tavalla). En voinut E:n kanssa suhteessa hyvin, eikä E myöskään voinut kanssani hyvin. Uskon, että monet ongelmamme olisimme voineet selvittää, jos se olisi ollut molempien tahtotila ja jos molemmat olisivat toisen syyttelyn sijaan menneet itseensä.

Mikään ei kuitenkaan olisi auttanut, jos E ei olisi voinut rakastaa minua, eikä hän ehkä voinut. Miten voi rakastaa jotakuta, jonka ei usko haluavan itselleen hyvää? Sillä sitähän E välillä kuvitteli, hänen aivoissaan pyöri levy, joka soitti samaa ajatusta uudestaan ja uudestaan ja se ajatus oli, että minä en halua, enkä anna hänen harrastaa rakasta harrastustaan. Ymmärrän tämän vielä jotenkin silloin, kun en kannustanut häntä, kun olin vihainen hänen tullessaan lenkiltä kotiin, kun hän sanoi harrastuksen olevan tärkeämpi kuin minun käteni tervehtyminen ja minä suutuin tästä tms, mutta sitä en pysty ymmärtää, miten hänen aivonsa käänsivät tuon ajatuksen päälle silloinkin, kun yritin patistaa häntä lenkille tai lähetin hänelle kisoihin tsemppiviestejä. Olin asian kanssa melkoisen neuvoton, ja niin kai oli E:kin. Ainakin hän sanoi puhuneensa asiasta terapiassa monta monituista kertaa, mutta eipä ollut auttanut. Mutta voiko tuollaisten ajatusten kanssa rakastaa minua? Ja ei kai se tarkoita, että jos E ei rakastanut minua, niin kukaan ei voisi rakastaa minua. Aikamoiseen solmuun saan kuitenkin itseni ajattelemalla sitä, että jos olisin parempi, jos olisin saanut E:n aivot uskomaan, että minusta oli hyvä, että hänellä oli se oma harrastuksensa jne. hän olisi voinut rakastaa minua. Vielä enemmän saan aivoni solmuun miettimällä sitä, miksi käyttäydyin kuin käyttäydyin ja sanoin, mitä sanoin, sen kerran (tai kaksi, en muista enää tarkasti), joista E:n ajatus oli lähtöisin. Mietin, eikö minulla muka ollut vaihtoehtoja silloin, miksi ihmeessä sanoin niin jne. Tavallaan tiedän, että silloin ei ollut oikeastaan vaihtoehtoja, koska minua ahdisti aivan älyttömästi, masensi vielä älyttömämmin ja tuskastutti järjettömästi. Noillahan ei ollut mitään tekemistä lopulta sen kanssa, mitä E teki ja mitä ei tehnyt vaan sen kanssa, että itse en voinut, enkä pystynyt tekemään mitään. Tätä E ei pystynyt käsittämään koskaan, ja se oli toki hänen oikeutensa. Minä kuitenkin kärsin siitä (kuten myös E, sitä en vähättele hänen ajatuksiaan yhtään) loppusuhteemme ajan ja yhä edelleen. Sitä, etten saanut koskaan E:ltä anteeksi. Jotenkin minun pitäisi nyt antaa tämä itselleni anteeksi, koska se on parasta, mitä minulle on tarjolla, E:ltä en saa enää mitään.

Miksi ihmeessä mietin vieläkin, rakastiko E minua, ja miksi hän ei ehkä rakastanut. Jollakin vimmalla haluan kai todistaa, että minussa ei ole niin suurta vikaa, että minua ei voisi rakastaa. Järki sanoo, että näin on, mutta tunne tuntuu monessakin asiassa raahautuvan aika lailla jälkijunassa. Toivon, että se pääsee joskus kuitenkin tälle matkalle mukaan, sille, jossa minuakin voi rakastaa. Yksi askel tähän suuntaan on kai se, että alan hyväksymään ja rakastamaan ihan itse itseäni. Alan hyväksymään myös itse ne omat huonot puoleni ja sen, että minäkään en voi olla täydellinen, vaikka kuinka niin toivoisin. Sitten kai minuakin voi rakastaa.

4 kommenttia:

  1. Minullakin on jostain syystä kauhea tarve saada kuulla, että ex rakastaisi minua vielä, tai olisi edes rakastanut joskus (no on kai joskus rakastanut, mutta se on varmaan loppunut jo vuosia sitten, en tiedä). Haaveilen, että jossain vaiheessa hänen silmänsä avautuisivat näkemään sen, koska tällä hetkellä tiedän, ettei hän tosiaankaan minua rakasta.
    Enkä enää edes tahtoisi palata yhteen, ymmärrän ettei siitä mitään tulisi, miehen(kin) pitäisi tehdä paljon työtä sen eteen, että me voisimme onnistua, ja tiedän ettei hän siihen ainakaan juuri nyt pysty. Ja vaikka pystyisi, niin se olisi pitkä prosessi. (Tietenkin myös minun pitäisi tehdä töitä asian eteen, ei vain miehen, mutta minä olen sen jo aloittanut ja olen halukas muutokseen, hän ei. )
    Mutta tarve saada tietää, että olisi rakastettu, on ihan kauhean kova, enkä aina pysty välttämättään tekemästä asioita, joiden taustalla on toive jostain rakkauden- tai edes kiintymyksenosoituksesta. Kuten esim. lähetän hänelle viestejä kertoen omasta eroprosessistani, mitä olen nyt ymmärtänyt jne, toivoen että hänenkin silmänsä avautuisivat, että hän ajattelisi sittenkin rakastavansa minua ja tahtoisi aloittaa oman muutoksensa. Vaikka tiedän vain pettyväni, kun mitään tuollaista ei tule, vain lyhyitä, kohteliaasti muotoiltuja vastauksia.
    Pitäisi kai yrittää pitää mahdollisimman vähän yhteyttä, kuten mieskin tekee (mikä tuntuu älyttömän pahalta, tuntuu että hänelle ero oli pikkujuttu, on vaan onnellinen kun pääsi minusta eroon ja saa nyt rauhassa elää omaa, onnellista elämäänsä. Ärs.). Ihan täysin ei yhteydenpitoa voi lopettaa, meillä on kuitenkin yhteinen lapsi, tosin jo melkein täysi-ikäinen, joten mitään lapsen hoito- tms. asioita ei ole.
    No, päivä kerrallaan, ja parempaan suuntaanhan tässä ollaan koko ajan menossa. Ja toisaalta minulla on moni asia hyvin, enkä ole mitenkään epätoivoinen tai ahdistunut, vaan tavallaan hyvillä mielin tätä eroprosessia käyn läpi. Mutta vaikeaa ja raskasta tämä on, tehdä näin paljon töitä, yrittää tunnistaa peitettyjä tunteita, jota on koko elämänsä vältellyt, ja käydä ne läpi ihan tunnetasolla (sikäli kun se onnistuu). Olen luonteeltani kärsimätön ja huomaan välillä kiirehtiväni liikaa, mutta ei kai tätä pidä kiirehtiä, erosta toipuminen ottaa aikansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh, en ole ajatuksieni kanssa yksin, vaan muutkin miettivät tällaisia. Jotenkin sitä haluaisi kuulla toiseltakin, että kaikki vika ei ollut minussa - toisin kuin eron jälkeiset kommentit välillä vähän vaikuttivat.

      Itse olen onneksi päässyt jo eroon siitä, että minun pitäisi E:lle mitään viestejä lähettää, joskus vihaisena tekisi mieli, mutta oikeasti ei enää ole sitä 'vaaraa', vaaraa siksi, että sieltä ei ole tulossa minulle enää mitään, vaikka kuinka janoaisin kuulla anteeksiantoa ja sitä, etten ole toiselle jo täysin yhdentekevä ja että toinen on ihan fine ja tosi onnellinen ilman minua. Meillä ei onneksi ole mitään muuta yhteistä kuin asunto, ja koska E ei koe, että hänellä olisi mitään vastuuta missään, mikä siihen liittyy, niin kommunikointia ei tarvitse käytännössä olla - ja vihdoin olen rajunnut, että se on hyvä.

      Ja kyllä, vaikeaa on, kun löytää itsestään jotain vikoja, joista ei ennen tiennyt, pelkoja, joita ei ole uskaltanut itselleen myöntää, ja tunteita, joita ei ole halunnut tuntea, uskon, että lopussa kiitos seisoo, mutta kyllä se kärsimättömyys minullakin hieman puskee läpi ja haluaisin, että tämä juttu olisi jo käsitelty, kuopattu ja historiaa ja uusi elämä voisi ihan oikeasti alkaa.

      Tsemppiä sullekin prosessiisi.

      Poista
  2. Hei, törmäsin blogiisi ja ajattelin lukea sen ihan alusta asti. Minut jätettiin reilu 5 viikkoa sitten ja voi kuinka samankaltaisia tunteita pyörii päässä. Ahdistuksella odotan jätkän muuttoa meidän kodista pois. Voi tätä kivun määrää, vaikka yllättävän paljon olen jo edistynyt prosessissa.

    VastaaPoista
  3. Voi ei, olen pahoillani siitä mitä sinulle on tapahtunut, jätetyn osa ei ole helppo ja ahdistus ja tunteet vievät helposti mukanaan mielen maahan. Itsellänikin on taas ollut vaikeita hetkiä. Toivon, että selviät mahdollisimman paljon, jos haluat, voit ottaa yhteyttä myös mailin kautta.

    Voimia, tarvitset niitä vielä paljon.

    VastaaPoista