sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Neljä kuukautta

Neljä kuukautta on siis mennyt erosta, se on kolmasosa vuosi. Oikeastaan olen selvinnyt aikas hyvin. Jotenkin sitä olisi tietysti toivonut, että tässä vaiheessa olisin jo suht sinut asian kanssa, kämppä myyty, uusi koti ainakin muuttoa vaille tiedossa, käsiongelmat selätetty jne. No, totuushan on, että asunnon myynti on aika lailla huonossa pisteessä, uudesta ei tämän vuoksi tietysti myöskään tietoa, käsi kipuilee vähemmän ja enemmän ja erosta toipuminen on vielä todella vaiheessa. Kuitenkin olen ymmärtänyt oikeasti todella monia asioita itsestäni, parisuhteesta ja myös E:stä ja ehkä olen pikkaisen parempi ihminen itseäni ja muita kohtaan. Uskon oppineeni tunnistamaan osin tunteitani sekä niitä asioita, mitkä tiedostamatta ovat ohjanneet toimintaani. Tämä on ainakin jonkinlainen askel eteenpäin.

Olen taas kokenut vaihteeksi kokenut syyllisyyttä kaikista inhottavista asioista tai lähinnä sanoista, mitä parisuhteessamme tein. Olen miettinyt, miksi palaan näihin yhä uudestaan ja uudestaan ja uskon, että syynä voi olla se, että E ei antanut näitä minulle koskaan anteeksi. Tai antoi, sanatasolla, mutta silti hän muisti ja muistutti niistä tavallaan viikottain. Kun eteen tuli tilanne, mikä liittyi parin vuoden takaisiin sanomisiini, niin E oletti minun toimivan taas samalla tavalla. Se ei auttanut, vaikka mitään ei olisi tapahtunut pariin vuoteen, ja vaikka ei koskaan enää tapahtunut, yhä uudelleen ja uudelleen hän oletti tätä. Ei tuntunut kivalta, tuntui kamalalta ja inhottavalta ja ei tuntunut siltä, että olisin saanut anteeksi. Mietin, että olisiko minunkin pitänyt muistuttaa E:tä viikottain siitä, että hän ei halunnut minun olevan hänen läheisin ihmisensä, olisiko hän sitten tajunnut, miltä minusta tuntuu. No, onneksi en tehnyt niin, sillä en halua, että olisin tehnyt hänelle yhtä inhottavasti tässä asiassa kun mitä hän teki minulle. Uskon, että tämä asia painaa minua edelleen. En kokenut koskaan saaneeni anteeksi ja siksi syyllistyn tästä edelleen.

E:llä oli myös erittäin taitava tapa syyllistää. Eron jälkeen hän sanoi pelänneensä minua ja siksi ei ollut puhunut. Siinähän se taas oli: "Olit niin pelottava, niin siksi en puhunut." Eli minä olin jotain, eli minun syy. Jepjep, tällä saatiin peitettyä se, että hän ei puhunut minulle, vaikka näin oli sovittu, että ongelmista sitten puhutaan. En enää usko tuohon selitykseen. Se oli E:n tapa sälyttää vastuu omasta puhumattomuudestaan minulle. Jos olisin oikeasti ollut niin pelottava kuin hän väitti, hän ei olisi ikinä uskaltanut sanoa minulle niitä ilkeitä asioita, mitä sanoi, pettää, valehdella ja pettää lupauksiaan.

En enää suostu syyllistymään siitä, mitä E teki. Ei ollut minun vikani, ettei hän puhunut, että hän häpesi minua ja ei halunnut minun tapaavan ystäviään, että hän oletti minusta kaikenlaista, ettei hän kyennyt antamaan anteeksi ja unohtamaan, että hän petti jne. Minun syytäni olivat minun tekoni ja inhottavat sanani, huutoni  ja kykenemättömyyteni innostua E:n asioista. Minun vastuullani olisi toki ollut muistuttaa E:tä siitä, että olimme sopineet puhuvamme ongelmistamme jne. mutta eipä tuo asioiden selvittely ollut pelkästään minun vastuullani.

Neljä kuukautta on siis tultu eteenpäin ja melkoisia askeleita olen ottanut tällä matkalla. On siis aika kiittää itseään onnistuneesta alusta. Takapakkeja tulee varmasti vielä ja olo saattaa olla jälleen aivan hirveä, mutta eiköhän niistäkin sitten taas aikanaan selvitä. Olenhan selvinnyt tähänkin asti ja olen aidosti ylpeä siitä.

4 kommenttia:

  1. Minullakin nyt neljä kuukautta erosta, ja vaikka paljon olen tehnyt töitä eron läpikäymiseen ja välillä olo ollut oikein positiivinen, tuntunut että olen saanut päästettyä irti exästä jne, niin edelleen ero mielessä lähes jatkuvasti. Ei sinänsä pahalla tavalla, olen sen jo hyväksynyt ja ymmärrän, että näin piti käydä, en missään nimessä tahdo palata vanhaan. Mutta silti, en voi estää itseäni "salaa" haaveilemasta, että jotenkin vielä exän kanssa saataisiin asiat kuntoon ja uudenlainen, entistä parempi suhde aikaan. Mikä ei ole hyvä, kun irti kun pitäisi päästää, ja hetkitäin olen jo luullut siinä onnistuneeni.

    Minulla vähän eri tilanne kuin sinulla, en ole vihainen tai katkera exälle, se ei tahallaan ole minua millään tavalla loukannut, eronkin hoiti ihan mallikelpoisesti. Ja itsekin olin tavallaan osallisena eropäätökseen, minä sen ekana otin puheeksikin, tosin itse en olisi halunnut erota. (Me olimme niin etääntyneet toisistamme, emme olleet onnellisia, ja minusta meidän oli pakko tehdä jotain asian parantamiseksi. Exä ei oikein osallistunut tähän, joten pyysin häntä miettimään ja kertomaan, jos hän ei tahdo tehdä mitään suhteen parantamiseksi vaan miettii esim. eroa. Koska on reilumpaa erota silloin, kun olemme vielä suht. hyvissä väleissä eikä niin että mukaan tulee esim. kolmas osapuoli, kuten eräällä tuttavaperheellämme. Puoli vuotta mies mietti ja kertoi sitten, että tahtoo tosiaan erota. Se sattui, mutta hyväksyin sen, oli kuitenkin parempi näin kuin että olisin tullut jätetyksi toisen naisen vuoksi, ajatuskin siitä oli ihan kauhea. Voin vain kuvitella, miten vaikeaa sinulla on, itselleni pelkkä ajastus sellaisesta aiheutti aivan kauhean ahdistuksen ja tuskan.)

    Mutta päivä kerrallaan tässä on mentävä, ja pitää vaan yrittää nähdä niitä hyviä puolia elämässä. Nyt on kuitenkin paljon parempi kuin vielä vähän aikaa sitten, ja paljonhan tässä on oppinut itsestään, ehkä joskus tulevaisuudessa pystyy elämään onnellisempaa elämää kuin aiemmin. Kyllä se tästä…

    Jos mietit tuota syyllisyys-juttua, sitä että palaat asioihin uudelleen ja uudelleen, koska E ei antanut sinulle anteeksi, niin eihän sillä ole väliä, tärkeintä on, että itse annat itsellesi anteeksi. Kaikkihan me olemme ihmisiä, emme ole täydellisiä ja teemme virheitä. Sekä E, että sinä. Sinä et kuitenkaan ole halunnut tahallaan loukata E:tä, etkä missään nimessä ole vastuussa hänen ongelmistaan, hänen häpeästään tms. Olet tehnyt parhaasi niissä olosuhteissa ja niillä voimavaroilla, jotka sinulla on ollut, ja se kyllä riittää ihan hyvin. Anna itsellesi anteeksi ja päästä irti syyllisyydestä!

    Ja se, että E on käyttänyt niin väärin sinua kohtaan... NIin, sinun pitäisi kai yrittää antaa hänellekin anteeksi. Ei se tarkoita sitä, että hyväksyt sen, mitä hän on tehnyt, mutta sillä mielellä, että E on käyttäytynyt ja tehnyt noin, koska ei ole pystynyt muuhun, hänellä ei ole ollut sellaisia taitoja ja voimavaroja, jotta hän olisi voinut olla parempi. Yritä sinä antaa hänelle se anteeksi, omassa mielessäsi, jotta saat päästettyä hänestä irti. Ettei hänellä enää olisi valtaa sinuun. Ei hän sitä ansaitse, ja hän saa kyllä rangaistuksen, joutuu elämään itsensä ja tekojensa kanssa, joskus ne tulevat häntä vielä vastaan (jollei hän pysty niitä kohtaamaan ja käymään läpi, mitä hän tuskin tekee, yrittää vaan paeta uuteen suhteeseen, urheiluun jne).

    Hyviä vointeja sinulle (ja minulle :)) !

    t. T

    VastaaPoista
  2. Tuo omituinen haaveilu on minullekin tavallaan tuttua. En halua E:tä takaisin, mutta jotenkin haluaisin, että hän tulisi jonain päivänä anelemaan pääsyä takaisin. Sitten en kyllä tiedä, mitä tekisin, tyhmänä varmaan ottaisin takaisin ja sama ruljanssi jatkuisi. No, tiedän, että näin ei käy, joten se siitä, Tunteiden ristiriita kyllä hämmentää.

    Toivottavasti pian tulisi se päivä, jolloin ei ajattelisi E:tä tai eroa ollenkaan, niin sinulle kuin minullekin. Kun se vihdoin sitten tulee, niin voi kyllä onnitella itseään ja siitä tietää ihan tosissaan, että on selviämässä erosta.

    Tiedän myös, että sillä ei ole väliä, onko E antanut minulle anteeksi jne. oikeastaanhan se olisi minulle kutkuttava tieto, jos ei olisi, hän ei olisi silloin päässyt meistä yli. Itse en ole vielä valmis antamaan anteeksi. En ole oikeastaan vielä edes kunnolla käsitellyt itse erotapaa, vaikka se ahdistaakin, mutta olen jäänyt jumiin suhteen aikaisiin asioihin. Syyllisyydestä olen sentään jo ajoittain päässyt eroon. En enää sentään kanna syyllisyyttä E:n toiminnasta! Ja olen myös ymmärtänyt toimineeni omien tunteideni ohjaamana ja että tunteeni eivät ole olleet väärin.

    Oikeastaan olen ollut aika tyytyväinen, etten ole itse voinut urheilla. Minun on ollut pakko kohdata nämä asiat, itseni jne. Sitten kun pääsen taas harrastamaan, voinkin vain harrastaa, eikä E:n näkeminen paljon hetkauta. Toisin päin voikin olla kova paikka, hah. Pieni vahingonilo kyllä auttaa melkoisesti.

    VastaaPoista
  3. Heh, mulla ihan sama haave, se että exä tahtoisi tulla takaisin vaikka minä en oikeastaan enää sitä takaisin tahdo. Mutta saattaisin silti ottaa, heikko ja tyhmä kun olen, vaikka tiedän, ettei siitä mitään tulisi.

    No, eiköhän aika tämänkin haaveen paranna, odotan sitä hetkeä kun pystyn ajattelemaan exää kuten ketä tahansa ihmistä, ilman tällaisia typeriä tunnereaktioita. Mutta kaipa siihen menee vielä aikaa, kaikkien lukemieni kirjojenkin mukaan naiset sitoutuvat tunnetasolla miehiä voimakkaammin, minkä vuoksi myös irtipäästäminen tunnetasolla kestää kauemmin. Eikä se varmaan mitään heikkoutta tai tyhmyyttä edes ole, kai sitä pitäisi olla iloinen, että pystyy tunnetasolla sitoutumaan, vaikka ero sitten vaikeampi olisikin. Kai.
    t. T


    t. T

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinä hetkinä, kun menee hyvin, olen itse ainakin aika iloinen siitä, etten luovuttanut helpolla vaan yritin kaikkeni. Sitä en voi ainakaan jossitella. Ja tosiaan sitten joskus, kun ex on vain se yksi henkilö menneisyydestä, toki tärkeä silloin, mutta ei enää, niin voi kai sanoa ihan tosissaan selviytyneensä. Mutta aikaahan siihen taitaa mennä ihan todella.

      Poista