tiistai 13. toukokuuta 2014

Pahinta koskaan?

Seuraavaa tekstiä äitini ei antaisi koskaan minulle anteeksi, jos lukisi. Onneksi ei lue. En usko, että hän ymmärtäisi. En tiedä, ymmärtääkö kukaan muukaan. Ehkä minäkään en ymmärrä enää vuoden päästä, miten olen näin voinut kirjoittaa. Mutta äiti onkin äiti ja minä olen sisko. Olen edelleen, mutta vähän vähemmän kuin vajaat parikymmentä vuotta sitten. Silloin olin kolminkertainen sisko, nykyään vain kaksinkertainen. Niin, silloin, lukion juuri alettuani, toinen pikkusiskoni - juuri koulun aloittanut, kuoli onnettomuudessa. Ihan yhtäkkiä, tuosta noin vain, päivä kuusitoistavuotissyntymäpäiväni jälkeen, samaan aikaan kuin prinsessa Diana kuoli, toinen siskoni kuoli. Äitini ja isäni menettivät lapsen, minä siskon. Kamalaa, eikö? Kyllä, se oli kamalaa. On edelleen, mutta olen sen asian kanssa sinut, olen ollut jo pitkään. Tietysti kysyin miksi, miksi? Tietysti joskus vieläkin on ikävä. Mutta niin, minulla on siskosta ja hänen kanssaan vietetystä ajasta yksinomaan hyvät muistot. Ja miksi kysymykseen voisi kysyä vastakysymyksen, miksipä ei? Se oli onnettomuus ja niitä vaan sattuu, paska tuuri, ei kenenkään vika, kukaan ei olisi voinut tehdä mitään, sattumaa, joka oli sillä kertaa väärässä paikassa väärään aikaan. Mutta sisko eli hyvän elämän eikä kärsinyt. Olen onnellinen, että minulla oli hänet, jos ei olisi ollut, ei olisi ollut tuota tuskaa, mutta ei olisi ollut niitä hyviä hetkiäkään. Sanomatta jäi asioita, mutta hänen elämänsä oli sen mittainen ja haluan uskoa, että hänen elämänsä oli keskimäärin oikein onnellinen.

No niin, tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ollut oikeastaan nyt muistella tuota asiaa. Kuten sanoin, olen sinut sen kanssa ja vaikka tuo oli todella traumaattinen kokemus, niin selvisin siitä mielestäni oikein hyvin. Toki siinä kesti pitkään, mutta neljän kuukauden jälkeen tapahtuneesta suunnittelin jo innolla lukion joulujuhlaa ja minulla oli usein oikein hauskaa. Koko asian käsittely kesti toki neljää kuukautta paljon kauemmin, mutta en ollut siinä koko ajan kiinni. Lisäksi en itse joutunut hoitamaan mitään käytännön asioita ja sain sanoa kunnolla jäähyväiset.

Eron aikaan minulle on sanottu, että olet vahva, selviät kyllä, olet selvinnyt pahemmastakin, ja tällä viitataan aina tuohon asiaan. Niin, mutta tiedättekö, tämä eroprosessi kokonaisuudessaan tuntuu pahemmalta (tämä on se, mitä äiti ei koskaan ymmärtäisi). Toki olen keskellä eroa nyt ja tuosta onnettomuudesta on aikaa aikas monen monituista vuotta. Toki siskon kuolema hetkenä oli jotain paljon suurempaa kuin erohetki, hautajaispäivä pahempaa kuin eropäivä, mutta kokonaisprosessin tuskaisuudessa tämä ero vie kyllä pidemmän korren.
Mutta miten ihmeessä voin sanoa koskaan noin, minun siskoni sentään kuoli nythän vain tuli ero?

Tällä kertaa olen ihan yksin. Tämän on minun ihan oma suruni, jota ei kukaan muu jaa. Toki ystävät auttavat ja tukevat, mutta ei tämä ole heidän surunsa. Kun sisko kuoli, suri muu perhe, sukulaiset, läheltä ja kaukaa, kaikki olivat murheellisia, kaikki, jotka ovat osallistuneet lapsen hautajaisiin, tietävät, että siellä on suru suurimmillaan ja sitä jaetaan. Mutta tämä erosuru, se on vain minun. Ihan vain minun. Ei kenenkään muun. Joudun hoitamaan myös käytännön asiat yksin, toki apua saaden, mutta itse joudun päättämään asioista. Silloin päätin vain, menenkö vielä katsomaan siskoa, kirjoitanko hänelle arkkuun kirjeen ja mitä laitan hautajaisiin päälle. Ja miettikääpä tilannetta, että joku alkaa itkemään vaikkapa työpaikalla puoli vuotta tapahtuneen jälkeen, kummassa tapauksessa luulette olevan enemmän ymmärtäjia, kuoleman, vai eron?

Entäpä viha? Niin, silloin ei ollut ketään, ketä vihata, ehkä korkeintaan Jumala. Nyt, no nyt pystyn vihaamaan E:tä, hänen perhettään, ystäviään. Ja minulla on syytäkin vihata. Minua on kohdeltu kaltoin, E päätti tehdä näin, E teki sen tietoisesti, E:n pettäminen oli teko, jonka hän tiesi tekevänsä minulle ja satuttavansa, mutta teki silti. Onnettomuus oli onnettomuus, se vain tapahtui, kukaan ei tehnyt sitä tietoisesti, ei kenenkään vika. Siskon kuolema ei ollut mitään, mikä kohdistui minuun henkilökohtaisesti, se ei musertanut itsetuntoani, se ei syyttänyt minua, se ei ollut minua. Menetin siskon, mutta tosiasiassahan ei minulla ollut hänen kanssaan suunniteltua tulevaisuutta. Menetin joitain määrittelemättömiä hetkiä tulevaisuudestani. Erossa taas menetin henkilökohtaisen, suunnitellun tulevaisuuteni, ero osui henkilökohtaisesti minuun ja vain minuun. Lisäksi minulta vietiin tässä pois myös se kaikki hyvä mitä oli, ne asiat mitätöitiin, ne olivatkin kuulemma vain valetta. Siskon kanssa vietetystä ajasta on lisäksi vain hyviä muistoja, E:n kanssa parisuhde näyttäytyy ahdistavana riippuvuussuhteena, jota kuitenkin kaipaan takaisin, mutta vain minä kaipaan. Siskoa kaipasivat kaikki, ja senkin sai jakaa. Ja niin, tavallaanhan E on minulle kuollut. Tavoittamattomissa, minä en saa häneltä enää mitään. Korkeintaan vain lisää tuskaa, tuskallisia hetkiä jne. En suostu siihen, että rajoittaisin tulevaisuudessa elämääni esimerkiksi kilpailemisen suhteen, jos E ja se toinen ovat joissain kisoissa mukana, joten nuo asiat on vain kestettävä, mutta siskon tapauksessa ei ollut mitään tällaista. Nyt minulla on edessäni tilanne, jossa minulle pahaa tehnyt porskuttaa. Siskon kuoleman kanssa kukaan ei porskuttanut ja kukaan ei ollut tehnyt minulle edes pahaa. Ja ero, vaikka se olikin E:n tekosia, niin osa siitä on myös minun syytäni. Siskon kuolema ei mitenkään, se ei ollut kenenkään syytä.

Kohta on mennyt jo neljä kuukautta ja en ole unohtanut eroa ja E:tä päiväksikään. Olen taas tilanteessa, jossa taistelen tunti kerrallaan. Vaikka tuolloin vuonna 1997 neljän kuukauden päästäkin oli vaikeita tilanteita ja päiviä, kuten tietysti joulu, niin suru ei enää hallinnut minua. Nyt ero hallitsee minua edelleen liikaa, pelkään edelleen katkeruus- ja vihakoukkuun jäämistä toisin kuin silloin. Silloin sain vain surra. Nyt suru on vain osa prosessia, ja päälle tulee kaikki muu. Minun on etsittävä itseni ja hoidettava vielä käytäntökin samalla. Silloin riitti, että tein matikanläksyt.

Ehkä joku teistä nyt ymmärtää vähän, äiti ei ymmärtäisi vieläkään, mutta ei hänen pitäisikään, hänelle ne ovat aivan eri asiat, jos minulta kuolisi lapsi, se olisi pahinta koskaan. Toivon, että kukaan ei enää sanoisi minulle, että olet selvinnyt pahemmastakin. Ei ainakaan ennenkuin olen selvinnyt, silloin ehkä minäkin olen samaa mieltä - tai sitten en.

6 kommenttia:

  1. Luulen, että vain ihminen, joka on itse jätetty/petytty/hylätty voi ymmärtää, miten suuren tuskan se aiheuttaa ja miten vaikeaa siitä on päästä yli. Ja tuntuu kurjalta, jos läheisesi mitätöivät nykyistä tuskaasi ajattelemalla, ettei se ole mitään sen rinnalla, mitä he & sinä olette joskus kokeneet. Mutta toisen tuskaa ei kai voi koskaan oikein ymmärtää, tuskinpa he pahaa tarkoittavat, ovat vaan ymmärtämättömiä.
    t. T

    VastaaPoista
  2. Olet ihan oikeassa, he eivät tarkoita mitään pahaa, oikeastihan tarkoittavat hyvää, tsemppaavat, että selviävät kyllä. Jotenkin vain sitä haluaisi pystyä selvittämään, kuinka pahalta tuntuukaan ja että nyt minusta tuntuu, etten selviä. Tiedän, että selviän, mutten tunne sitä. Näissä prosesseissa on ainakin minulla hankaluutena se, että tunne laahaa aika lailla tietämisen jäljessä.

    On myös varmaankin niin, että jossain toisessa elämänvaiheessa tämä sama kokemus ei tuntuisi näin pahalta. En minäkään ymmärtänyt, miksi kummitätini haikaili kummisetääni takaisin, vaikka setä oli pettänyt ihan kunnolla. Nyt alan ymmärtämään tuonkin puolen, sen, että joskus sitä voisi kai antaa pettämisenkin anteeksi. Ehkä en ajattelisi niin, jos minulla olisi ollut mahdollisuus valita, jos E olisi halunnut silti vielä jatkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muistan kuinka omassa erotuskassani usein vertasin salaa mielessäni surun ja ikävän määrää siihen, että toinen olisikin kuollut. Vaikka toinen ei olekaan kuollut, niin olihan hän silloin minun elämästäni lopullisesti pois. Toisaalta ajattelin usein myös niin, että en saisi olla niin surullinen. Minut jätettiin, koska hän ei rakastanut minua tarpeeksi tai ollenkaan. Mitä surtavaa siinä on? Hänhän ei rakastanut, joten mitä järkeä on surra "poismenoa"? Kuinka paljon surrullisempaa onkaan, että kaksi ihmistä rakastaa toisiaan ja sitten toinen kuolee, eikä lähde omasta halustaan. Että toinen "otetaan pois" vastentahtoisesti. Mutta kun ei sitä omaa surua ja tuskaa itsekään saisi vähätellä ja kieltää. Se on vaan otettava vastaan ja koettava ja oltava itselleen lempeä ja rakastava, mutta riittävän rohkea tuntemaan suru juuri sellaisena ja siinä määrin kuin sitä riittää.

      Nykyisin exäni on tavallaan osa elämääni kuitenkin - ei verrattavissa kuolleeseen. Hän on facebooksissa ja välillä samoissa harrastuspaikoissa. Hän ja myös hänen "uusi" naisensa ja heidän yhteinen lapsensa. Hän on osa elämääni, mutta erittäin pieni osa, lähes merkityksetön. Mutta vei kauan, todella todella kauan, että hänestä tuli minulle toisaalta merkitykseltään niin vähäinen, mutta toisaalta sellainen jonka kuitenkin haluan pitää pienenä osana elämääni - facebook-tuttuna, jolle toivon hyvää, mutta jonka asiat ja elämä eivät kuitenkaan oikeasti juuri kiinnosta. Se vei kauan ja suruaika oli pitkä ja raskas.

      MH

      Poista
    2. Tuo itselle luvan antaminen suruun on kyllä tärkeää. Paljon on elämästä poissa ja sitä saa ja pitääkin surra. Myös mielestäni tulevaisuuden menettämistä pitää surra ja ehkä kodin, mitä nyt joutuukaan menettämään. Lisäksi, varsinkin sinulla, joka olit nähtävästi myös jätetty on tietysti oikeus suruun, ethän sinä lakannut rakastamasta, vaan toinen teki sen päätöksen. Ja siitäkin voi olla surullinen, jos itse lakkasi rakastamasta.

      Hyvä kuulla, että olet ajan saatossa päässyt siihen, että hän on käytännössä merkityksetön, mutta kuitenkin vähän merkityksellinen. Ei kai toisesta voi koskaan täysin merkityksetöntä tullakaan, kun on yhteinen historia takana. Minähän olen päässyt ex-ex, L:n suhteen samanlaiseen tilaan, FB-tuttuja ja jos jossain ollaan törmätty (eli ~2 kertaa kymmenessä vuodessa), niin jutellaan kuulumiset ja toivotetaan hyvää jatkoa. E:n kanssa en ehkä koskaan pääse tähän tilaan, no, ainakin hän blokkasi minut FB:ssä, mikä sattui valtavasti ja vaikka keskustelimme tästä ja hän poisti tuon blokkauksen, niin se ilmestyi tietysti parin päivän päästä takaisin. Sitten minä poistin hänet omista kontakteistani kokonaan. Tiedän kuitenkin, että törmään varmasti E:hen vielä jossain, luultavasti kisoissa, koska haluan uskoa sinne vielä pääseväni. Sitä varten pitäisi oppia tekemään hänestä merkityksetön.

      Itselle suru on ollut myös välillä vaikea hyväksyä, koska miten ihmeessä voin surra jotain niin inhottavasti minulle tehnyttä henkilöä. Yritän kuitenkin muistuttaa, että meillä oli ne hyvät hetket ja niitä on ikävä. E:täkin on ajoittain kova ikävä, jopa hänen huonoja puoliaan. Olihan hän minun ihmiseni, paras ystäväni ja montaa muuta, tärkeää juttua. Niistä luopuminen tekee vielä kipeää, mutta jonain päivänä ei enää tunnu missään. Sitä odotellessa.

      Hyvä kuulla, että itse jossain vaiheessa pääsit sinuiksi asian kanssa. Se on siis mahdollista, olet siitä elävä esimerkki!

      Poista
    3. Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat, että tilanne tuntuu pahemmalta kuin siskosi kuolema. Luulen, että siihen liittyy myös se, että olit silloin nuorempi ja sinulla ei ollut niin paljon vastuuta, vaan vanhempasi hoitivat kuitenkin ruuan pöytään, vaatteet, oli katto pään päällä eikä tarvinnut huolehtia kuin läksyistä yms. Nyt joudut miettimään koska kämppä myydään, missä sen jälkeen asut, miten muutto hoituu, miten pärjäät yksin jne. kun lapsena oli kuitenkin sisarukset ja vanhemmat seurana, etkä ollut ainakaan fyysisesti yksin.

      Ehkä sitten kun pääset erosta yli, ajattelet että hyvä kun pääsit eroon E:stä, koska hän kohteli sinua todella huonosti, vaikka ero vaikea olikin, mutta tuskin silloin ja nytkään ajattelet, että hyvä kun siskosi kuoli, vaan toivoisit hänen elävän, vaikka oletkin siitä asiasta päässyt yli ja oppinut elämään ilman siskoasi. Mutta nyt ja myöhemminkin saa tuntua pahemmalta, koska se on sinun tuntemuksesi ja sinulla on siihen oikeus. Tälläinen asia tuli mieleeni ja sen halusin sanoa.

      Poista
    4. Totta puhut. Silloin elämä oli muutenkin yksinkertaisempaa, iltaisin ja viikonloppuisin oli samat tekemiset kuin ennenkin jne. Nyt aika iso elämäntavasta muuttui ja yksinäisyys iltaisin on ihan konkreettista.

      Oikeastaanhan olen jo sitä mieltä, että hyvä kun pääsin E:stä, hän osasi olla oikeasti tosi inhottava. E:stä on ehkä jopa enemmän inhottavia kuin hyviä muistoja, siskosta vain hyviä. Toisaalta erossahan on myös hieman eri asiasta kyse, menettää toisen, mutta joku muu saa hänet, kun kuolemassa kaikki menettävät. Itsellehän tämä epäreiluus E:n porskuttaessa on ollut tosi vaikea pala, kun joku kuolee, ei siinä kukaan porskuta yhtään, eikä ole ketään, kenelle olla vihainen.

      Poista