lauantai 14. helmikuuta 2015

Yksinäinen ystävänpäivä

Mun ystävänpäivä ei ole tuntunut kovin ystävänpäivältä. En ole puhunut tänään kenenkään kanssa sanaakaan. Olen ollut aika yksinäinen. Tämä on juuri se olotila, jota välttääkseni takia roikuin E:n kanssa suhteessa. Koska siinä vierellä oli kuitenkin joku, joku jonka kanssa käydä ostamassa maitoa ja joku, jolle kertoa, että näki tänään oravan. Joku, jonka kanssa tehdä ja puhua niitä asioita ja juttuja, mitkä eivät ole niin isoja, että niiden takia voisi jotakuta toista häiritä.

Onhan minulla ystäviä. Olen kuitenkin jo puhunut heidän kanssaan tällä viikolla puhelimessa ja yritän pitää rajana sitä n. kerran viikossa soittelua, jos ei ole mitään oikeaa asiaa. Ystävilläni on omat elämät ja lapset ja niiden kanssa ihan riittävästi kiirettä ja puuhaa ilman minun oravahavaintojanikin. Olen myös järjestänyt itselleni kiitettävästi iltaohjelmaa ja työporukallekin aika monta juttua.
Juurikin tällä viikolla taas sain järjestettyä yhden jutun parin viikon päähän. Työkaverit kiittelevät toki, kun jaksan järjestää. Niin, jaksanhan minä, koska se on oikeastaan ainoa keino, jolla saan itselleni jotain tuollaista sosiaalista tekemistä. Muilla kun on perheet tai ne opiskelu- yms. kaverit, joista riittää seuraa, ja jotka pyytävät vaikka kaljalle. En edes muista, koska joku olisi pyytänyt minut johonkin. Minä en oikeastan ole koskaan ollut sellainen henkilö, jota pyydettäisiin jonnekin. Sen vuoksi olen oppinut järjestämään itse asioita.

Minä olen toki tottunut olemaan paljonkin yksin, ja tavallaan viihdynkin itsekseni puuhaillen omia juttuja, mutta se ei varsinaisesti tarkoita sitä, että jotenkin kaipaisin ja tarvitsisin yksinoloa - olen vain tottunut siihen. Minä en esimerkiksi E:n kanssa ollessani tarvinnut tilaa tai yksinäisiä aikoja. Voin tehdä juttuja itsekseni, mutta minua ei haitannut tehdä niitä yhdessä ja yleensä yhdessä tekeminen oli mukavampaa. Ainoat hetket, jolloin toivoin, että E olisi poissa, olivat ne, kun olin surullinen ja/tai itkin. Koska E ei pystynyt käsittelemään noita hetkiä ollenkaan, en saanut olla surullinen ja usein tilanteet päätyivät siihen, että minä lohdutin E:tä ja työnsin omat tunteeni syrjään - yksinollessani olisin saanut surra rauhassa.

Minulle nykyään viikonloput eivät ole mitään hienoa juttua, jota odottaa, koska useimmiten se tarkoittaa yksinäisyyttä. Töissä saan sosialisoitua ja sitä minä tarvitsen. Nytkin odotan maanantaita, että pääsen töihin. No, huominen on vielä nyhjötettävä kotona - varsinkin kun lienen tulossa kipeäksi juurikin kun ei saisi. Minun pitäisi olla viikon päästä ehdottomasti terve, mutta huonolta näyttää; flunssani kun kestävät yleensä aina sen kaksi viikkoa. No, eilen ja tänään kaikki asiat ovat menneet niin pieleen ja masentavasti, että oikeastaan en ihmettele, että tuo seuraava ja kauan (pari vuotta!!!) odotettu viikonloppu uhkaa mennä pilalle sairastelun takia.

Eiköhän tämä yksinäisyyskohtaus taas jossakin vaiheessa katoa. On hyvä, että lopetin nettideittailun, koska juuri näinä aikoina on aika suuri vaara siihen, että löytää jonkun itselleen epäsopivan, kun haluaa vain jonkun. Tähän asti olen onneksi onnistunut tunnistamaan ne epäsopivat, jälkikäteen se on helppo nähdä. Tämä viimeisinkin, jota tapailin, oli epäsopiva, tajusin sen sitten kun en ole enää keskellä tilannetta. En olisi ollut hänen kanssaan onnellinen, eikä hänkään alun jälkeen minun kanssani. Onneksi ajoitus oli väärä ja se loppui ihan alkuunsa.

Muutto sentään onnekseni lähestyy pikkuhiljaa. Ensi viikolla käyn vielä tsekkaamassa uutta kotiani (käsiraha on jo maksettu :) ja parin viikon päästä mulla onkin jo ihan oman kodin avaimet. Muuttoa on kyllä aikaa tehdä monta viikkoa, mikä onneksi on aika helpottava juttu.

6 kommenttia:

  1. Minäkin vietin ystävänpäivän yksin, mutta ei se tuntunut pahalta, pidän yksinolosta ja nautin siitä, että saan olla ja tehdä asioita ihan rauhassa. Mutta tunnistan kyllä tuon yksinäisyyden ja pelkään sitä, vaikka en niin itse mitenkään erityisen sosiaalinen olekaan. Tai ehkä juuri siitä syystä - koska viihdyn yksin, en jaksa nähdä kauheasti vaivaa tavatakseni ihmisiä, sitten erakoidun täysin ja saattaa mennä päiväkausia, etten puhu kenellekään mitään. Ja ihan niin yksin en minäkään viihdy, siitä on kokemusta ajalta ennen avioliittoa, ja se oli ihan kauheaa. Sitä paitsi pidän kyllä ihmisistä, vaikka nautinkin yksinolosta.
    Minullekin töissä käyminen on nykyään tärkeää paitsi taloudellisesti niin sosiaalisten kontaktien vuoksi. Lomat yritän pitää pienissä pätkissä, ettei tulisi liian pitkiä aikoja yksin, muutama päivä kyllä menee, ja kesällä varmaan parikin viikkoa, jos vaan jaksan järjestää jotain ohjelmaa ja tapaamisia ystävien kanssa yms.
    Sen verran olen päättänyt, että joka viikonloppu yritän järjestää edes yhden ”sosiaalisen tapahtuman”, siis sellaisen, jossa tulisi juteltua jonkun kanssa vähän enemmän kuin muutama lause. Etten ihan täysin erakoituisi ja jossain vaiheessa kärsisi yksinäisyydestä oikeasti, sillä tavalla kuin vuosia sitten kärsin.
    Mutta toistaiseksi olen ihan tyytyväinen näin, en ole vielä valmis uuteen suhteeseen (se juttu, josta taisin jossain kommentissa mainita, oli ja meni, ja hyvä niin). Sen verran olen kyllä kehittynyt, etten enää haikaile exää takaisin, parisuhde sen kanssa ei vaan toimi, kavereina olemme ihan hyvin onnistuneet pysymään. Ja huomaan välillä jo haaveilevani siitä, että ehkä joskus tapaan jonkun sellaisen, jonka kanssa on hyvä olla. Ei vielä, koska en usko vieläkään olevani valmis, pilaisin jutun jollakin tavalla, tai ylipäätään ihastuisin vaan ihan vääränlaiseen ihmiseen. Mutta joskus, jos oikea ihminen sattuu vastaan.
    Hyvää kevään jatkoa (tai ei kai vielä ole kevät, nyt vaan niin ihana ilma että siltä tuntuu) ja onnea uuteen uuteen kotiisi!
    t. T

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla sustakin taas :) Minäkin pidän mieluummin lyhyitä lomia ja harvemmin enää pidän etäpäiviä perjantaisin, niin kuin ennen oli tapana, koska usein se tarkoittaisi kolmea yksinäistä päivää peräjälkeen. Minä kestän yksinäisyyttä joskus hyvinkin ja joskus sitten se on ihan kamalaa (tuolloi ystävänpäivänä taisi olla taas yksi niistä kamalista päivistä). Nyt viikolla toki on helpompaa kun on työt, mutta muutenkaan yksinäisyys ei muserra. Mulle on usein aika hankalaa järjestää mitään sellasta face-to-face tapahtumaa viikonloppuisin, kun kaikki tutut ovat jossain ja tuntemattomien kanssa olen tosi huono aloittamaan mitään keskustelua yhtään missään. Onneksi on puhelin, se on pelastanut monta iltaa ja viikonloppua.

      Kiva, että jo haaveilet. Se on tosi hyvä merkki :)

      Hyvää kevättä sullekin.

      Poista
  2. Hienoa että autat itseäsi kirjoittamalla, näin autat samalla myös montaa muutakin. Valoa elämääsi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Valoa sinullekin. Tämä kirjoittaminen todellakin auttaa niin minua kuin toivottavasti muitakin.

      Poista
  3. Moikka!

    Olen lukenut blogiasi jonkin aikaa. Erosin itse syksyllä suhteesta, jossa sain kokea sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa. Vaikka järki sanoi, että minun tulisi lopettaa suhde, roikuin siinä pitkää ja edelleenkin ajattelen hänen olevan minulle se "oikea". Yksinäisyys on kamalaa ja juuri se ettei ole ketään kenellä siitä oravasta kertoisi. Ennen oli itsestään selvää kenelle sitä kertoisi ja nyt tosiaan pitää järjestellä ja sopia kaikenlaista, jotta olisi sosiaalista elämää. Blogisi tuo siis minulle valtavasti vertaistukea! Kiitos siitä! Paljon voimia ja tsemppiä kevääseesi, kyllä suomikin nousi talvisodasta, niin mekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin noustaan! Hyvä, jos blogista on ollut apua. Toivottavasti fiiliksesi paranevat pikkuhiljaa.

      Tuo on minullekin niin tuttua, että tietää, että pitäisi lähteä, muttei lähde. Kun ei se lähtemisen lopputuloskaan ole välttämättä mikään mieltäylentävä vaan se pelottava yksinäisyys. Varsinkin silloin kun yksinäisyys oikein kunnolla puskee päälle, on tosi vaikeaa pysyä positiivisena ja silloin tulee helpommin haikailtuakin. Onneksi ainakin mulla pahimmat yksinäisyyskohtaukset menevät ohi jossain vaiheessa ja sitten taas elämä on ihan okei.

      Poista