maanantai 8. joulukuuta 2014

Monenmoista pohdintaa

Viime aikoina mun elämän pohdinnat ovat aika lailla erilaisia kuin vaikka puoli vuotta sitten. Silloin mietin vain omaa surkeuttani ja eroa. Mitä ajattelen nyt sitten? Ensinnäkin miehiä :) Ja sitten muuta.

Eräs pohtimani asia nettitreffailuun/tinderöintiin liittyen on se, että milloin eron jälkeen on aika etsiä uutta suhdetta. En oikeasti haluaisi ikinä tavata miestä, jonka erosta on maksimissaan muutama kuukausi aikaa. Jokainenhan saa toki tehdä miten haluaa, mutta jos etsii seuraa jo alle kuukausi erosta, on minulle ainakin merkki siitä, että mies ei ole minunkaltaiseni. Jotkuthan eivät osaa olla yksin ja kaipaavat niin paljon läheisyyttä, että haluavat toisen heti vierelleen. Se on ihan ok. Mutta sellainen ei ole minun ihmiseni. Haluan ihmisen, joka on karistanut menneisyyden haamut, joka on uskaltanut olla yksin ja haluaa läheisyyttä minun vuokseni, ei sen vuoksi, että tarvitsee vain sen toisen. Olen nähnyt aika monta kertaa sen, kuinka seuraa on etsitty (ja ehkä löydettykin) pian eron jälkeen, mutta en ole vielä kertaakaan nähnyt tällaisen suhteen toimivan. Juu, onhan se toiminut ehkä vuoden, joskus jopa kaksi, mutta sitten on tullut taas ero. Ja sama rinki on aloitettu alusta... Sekään ei toki takaa mitään, että erosta on pitkä aika, mutta kyllähän se aika helpottaa sitä edellisestä suhteesta pois pääsyä. Mutta mistä sen sitten tietää, että toinen on käsitellyt edellisen suhteen asiat? Niin, ei kai mistään. Ehkä siitä, että se on kirjoittanut eroblogia ja kasvanut sen aikana henkisesti :D

Olen myös pohtinut ihmisiä, jotka eivät näe metsää puilta ja jotka syyttävät toisia, vaikka tekevät itse samaa. Esimerkiksi E oli sellainen. Tarkempi pohtiminen on kuitenkin antanut minun huomata, että useimmat E:n ominaisuudet (siis ne haitalliset, nyt en puhu niistä hyvistä ominaisuuksista, joita hänessä tosiaan oli myös) olivat sellaisia, joita on ollut elämäni muissa läheisissä ihmisissä. Niinhän sitä sanotaan, että kumppaniksi valitaan ihmisiä, joiden kanssa haluaa korjata ennen epäonnistuneet tms. asiat. Ehkä minä siksi valitsin E:n. Tavallaan olen iloinen, että valitsin. Vaikka se teki minulle niin pahaa, en olisi ilman häntä päässyt tähän pisteeseen elämääni. En olisi pohtinut asioita ja kasvanut ihmisenä. En olisi uskaltanut tehdä niitä päätöksiä, joita olen nyt tehnyt ja laittaa niitä rajoja, jotka laitoin. Olisin edelleen antanut joidenkin ihmisten ja tilanteiden tehdä minulle pahaa ja kiltisti vain totellut. Olen joutunut tekemään kipeitä päätöksiä ja käymään inhottavia keskusteluja itseni kanssa, olen joutunut kestämään syyllistymistä ja syyllistämistä. Olen havainnut, kuinka olen pyytänyt jotain, en mitään aineellista vaan sitä, että minä olisin arvokas ja sitä ei ole kunnioitettu. Pyysin uudestaan ja nyt se on ainakin pitänyt. En suostu enää siihen, että itse annan ja olen avoin ja toinen ei. Sen koin niin konreettisesti E:n kanssa, että tiedän, mihin se johtaa. Tietämättäni tarvitsin parisuhdetta E:n kanssa. Sillä ilman sitä en olisi nyt tässä. En olisi tehnyt niitä kipeitä, mutta oikeita päätöksiä. En olisi aika onnellinen.

4 kommenttia:

  1. Kiitos! Erosin itse juuri ja seinät tuntuvat kaatuvan päälle. Ajan kanssa helpottaa, vaikka nyt ei siltä tunnu. Teidän kuitenkin, etten halua olla ihmisen kanssa joka ei tosissaan halua olla minun kanssa. "Tietämättäni tarvitsin parisuhdetta E:n kanssa. Sillä ilman sitä en olisi nyt tässä. En olisi tehnyt niitä kipeitä, mutta oikeita päätöksiä. En olisi aika onnellinen.". Tämä pätkä sai minut kyyneliin. Jonkin ajan kuluttua minäkin olen taas aika onnellinen. Vaikka sitä nyt ei näe, myös tuolla edellisellä suhteella oli tarkoituksensa vaikka se nyt niin kovasti satuttaakin. Jonkin ajan kuluttua sitä huomaa, että näinhän sen oikeasti oli pakkokin mennä.

    VastaaPoista
  2. Olen pahoillani erostasi. Mutta kuten jo itsekin tiedät, jossain vaiheessa helpottaa ja sitten oletkin taas iloinen ja onnellinen. Sen odottaminen on vain tuskallista ja kamalaa, mutta varmasti selviät.

    Ja niin, niin sen piti mennäkin, vaikka se tuntuukin niin pahalta vielä melkein vuosi myöhemminkin, kun sitä ajattelee.

    Tsemppiä.

    VastaaPoista
  3. Tosi mielenkiintoinen postaus tämä. Olen se sama anonyymi joka hetki sitten kommentoi tuoreehkoon postaukseesi toista kertaa. Olen joskus miettinyt kauhuissani tätä, että nyt kun olen uudestaan pitkässä suhteessa, miten voi olla, että huomaan nykyisessä puolisossani juuri sellaisia piirteitä joita olen aina inhonnut isässäni. (Se josta erosin 2005 taas oli aivan erilainen, enkä tiedä, minkä selvittämättömien asioiden vuoksi hänen kanssaan päädyin yhteen - itse asiassa hän joiltakin osin muistutti vähän sinun E:täsi.) Sitten taas muistan nykyistä suhdettani edeltäviltä treffiajoiltani pari juuri sellaista miestä, jota kuvasit hieman aiemmassa postauksessa: sellaista joissa ei ole mitään vikaa lukuun ottamatta keskinäisen kemian puuttumista. Miehiä, joiden kanssa oli paljon yhteistä, kunnollisuus ja hyväkäytöksisyys oli päivänselvä asia ja joiden kanssa suhteessa eläminen olisi varmasti ollut hyvinkin kitkatonta. Sen älysin kuitenkin jo silloin, että minua ahdistaa, jos miehen temperamentti on tasaisempi kuin minun, eivätkä kemiat varmasti kohtaa tasaisen miehen kanssa. Niinpä sitten elelen miehen kanssa, joka muistuttaa isääni. Huokaus. No, eipä sillä, on tässä hyviäkin puolia. Lapset ja se, että joku jakaa lapsiin liittyviä vastuita. Joku, joka ottaa vastuuta ja johon voi joka tapauksessa luottaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, jotenkin niitä tuttuja piirteitä kohti vain hakeutuu kummasti... Ja olenpa huomannut itsessäni myös niitä piirteitä, joita olen aina äidissäni vihannut...

      Poista